Österrike – en upplevelse för alla åldrar

Vi blev Barnsemesters testfamilj i Österrike!

Genom Barnsemester.se fick vi chansen att åka till Österrike för att testa hur Salzburgerland är för barnfamiljer på sommaren. Vår familj består av Mia, min sambo Anders och två nyfikna och äventyrslystna grabbar, Emil 9 år och Adam 7 år.

Testfamilj Österrike

Hur ser Österrikes alper ut på sommaren, undrade jag. Kanske som i "Sound of Music"? Vi åkte dit för att se det med egna ögon. Läs min berättelse:

Våra tidigare sommarsemestrar har mest handlat om sol, stränder och bad. I år kände vi för en mer aktiv semester med upplevelser - och hade turen att bli Barnsemesters testfamilj!

Vårt första tips

Vi var bokade från Arlanda till Salzburg via Wien. Men nu i efterhand vill vi tipsa andra om att istället boka flyg till München och köra de knappt 15 milen ner till Salzburg, det blir smidigare.

Framme, bara 20 min från flygplatsen

Efter att ha hämtat hyrbilen beger vi oss mot Faistenau. Tio minuter från flygplatsen så är vi mitt ute på landsbygden. Små byar varvas med bondgårdar. Efter ytterligare tio minuter är vi framme i Faistenau och Hotel Alte Poste där vi ska bo. Ett gammalt men väldigt välskött hus med traditionella balkonger och helt fantastiska blomlådor. Man kan inte se sig mätt på dessa vackra österrikiska hus!

Testfamilj Österrike
Hotel Alte Post i Faistenau.

Vid incheckningen får vi broschyrer och tips på allt vad Salzburgområdet kan erbjuda. Vårt rum är egentligen två rum med gemensam hall och badrum, som en liten lägenhet kan man säga. Skönt att det är gott om plats när man ska bo här en hel vecka.

Solnedgång från hotellfönstret i Faistenau.

Testfamilj Österrike
Gemytligt och rogivande i matsalen på hotel Alte Post.

Ha ha, vi har "Stig Helmer-utsikt"!

När vi tittar ut genom fönstren kommer vi att tänka på Stig Helmer i Sällskapsresan 2. Det var ungefär så, med en fantastisk utsikt över kyrkan, torget och härliga gröna ängar mot toppiga berg.

Barnen väljer fritt

Trötta och hungriga går vi ner till restaurangen för att äta middag. Vår servitör Edwin presenterar kvällens halvpensionsmeny; salladsbuffé, potatissoppa, kalventrecote med vitlöksås och kroketter och till efterrätt Bananasplit (tur att vi skall vandra mycket). När han presenterat maten frågar han vad barnen önskade. Vad finns det? undrade vi försynt, och fick till svar "Vi lagar det de vill ha". Vilken service, det kan inte bli bättre!

Dessutom sa servitören det på svenska, som han lärt sig när han jobbat med svenskar i Zell am See i många år. Adam väljer en liten Winerschnitzel (täckte ¾ av tallriken!), Emil valde spagetti och köttfärsås (betyg till och med bättre än mammas). All personal på hotellet var toppen, men servitören Edwin var den som vann både barnens och våra hjärtan.

Vi åt och åt och åt...

Anders funderade på hur vi skulle överleva en vecka med så fantastisk mat. Jag sa att det kommer kanske inte bli lika gott varje kväll, men där hade jag fel. Kväll efter kväll serverades olika fantastiska rätter ur det österrikiska köket. En kväll fick vi bondbuffé. Då fick vi smaka olika grillade kötträtter, sauerkraut, knödlar med mera. Desserten var hembakad Apfelstrudel.

Testfamilj Österrike
Utsikt från hotellet i Faistenau.

Testfamilj ÖsterrikeDen 1000-åringa linden vid hotellet och torget i Faistenau.

Inte så viktigt med sol på vandringssemester

Vädret varierade. Dagarna kunde börja med regn och åska och sen var det fint hela dagen. Eller tvärtom, fin dag och regn på kvällen.

När man semestrar i Österrike på sommaren känns väderväxlingarna inte som ett problem, det finns så mycket att upptäcka både inomhus och utomhus. Tar man vädret som det kommer och är flexibel så får man en toppenupplevelse.

Det är faktiskt riktigt läckert att uppleva ett åskväder i alplandskapet! Blixtarna studsar till höger och vänster, det regnar ibland som om duschen var på högsta tryck. Varje morgon när vi stack från hotellet packades bilen med såväl badkläder som regnkläder. Alltid redo!

VÅRA UTFLYKTSTIPS:

Salzburg - Första dagen åkte vi in till Salzburg. Vi fick en underbar dag med blå himmel och 25 grader varmt. Eftersom vi hade ett "Salzburgerkort" kunde vi nyttja staden till max. Vi började med en promenad i gamla stan. Titta på bilden nedan, visst är det fint?

Gågata i Salzburg.

En affär med tusentals handmålade ägg. Jättekul att se!

Shopping i Salzburg
Till och med barnen tyckte att det fanns roliga affärer att gå in i (detta brukar annars mest vara min hobby). Vi var inne i butiker av alla slag. Till och med i en julpyntsaffär! Nej, inte julipynt utan julpynt - även om det var mitt i juli. Vi hittade också en affär som sålde målade riktiga ägg, helt fantastiska konstverk tyckte vi alla.

Fortet Hochensalzburg, mitt i Salzburg
Så småningom kom vi fram till fortet Hochensalzburg. Fortet mitt i stan erbjuder förutom massor av historia en fantastisk utsikt över området runt Salzburg.

Testfamilj Österrike
Fortet Hochensalzburg med utsikt över dalen runt Salzburg stad.

Utsikt över Salzburg från fortet Hochensalzburg.

Båttur, Mozarts hus och marknad
Eftermiddagen innehöll en vacker båttur på Salzach (ån som rinner genom Salzburg), besök i Mozarts födelsehus, besök på en liten marknad och en promenad genom Salzburg. Familj en kände sig nöjda, alla hade fått se och uppleva något som passade dem.

Bad i hotellets pool
Emil tyckte att en sak saknades, vi hade ju inte badat! Vi åkte hem till hotellet och den mysiga spaanläggningen. Det fanns pool, flera olika bastuvarianter och sköna relaxstolar. Vi fick en underbar stund helt ensamma på anläggningen.

Saltgruvorna i Hallein = barnens absoluta favoritutflykt!
Ur bergen kring Salzburg har under årtusenden utvunnits massor av salt. Därav namnet Salzburg. Att besöka gruvor med barn är en riktig hit, det är så spännande att vara djupt under jorden.

Vi fick ta på oss vita skyddskläder, och åka i ett litet tåg. Vi fick också gå runt i gruvgångarna och lyssna på en väldigt engagerad och trevlig guide som berättade om saltgruvans historia. Roligast av allt var nog att man på ett par ställen fick åka trärutschkanor mellan de olika gruvschakten. Dagen i gruvan pratar barnen fortfarande om!

Testfamilj Österrike
Inne i saltgruvan i Hallein.

Isgrottorna i Werfen – Vilket underverk. På cirka 1 700 meters höjd hittade äventyraren Alexander von Mörk i slutet av 1800-talet en grotta där det fanns is i olika formationer. Under 100 år blev detta en plats för äventyrare som ville utforska grottan. Idag är grottan öppen för allmänheten.

Fågeluppvisning vid Borgen i Werfen

Grottan som är labyrintformad är totalt 40 km lång, visningarna sker i de yttre 6 kilometrarna. Det finns gigantiska isstatyer och isformationer. Hela utflykten är ett fyspass. Man får räkna med allt som allt 3 timmars promenad inklusive de 1400 trappstegen inne i grottan.

TIPS! Tänk på att ta med er gymnastikskor, tjock tröja, vantar och mössa. Det behövs i den nollgradiga grottan.

Passar det alla? Är man över 4 år och vill uppleva något väldigt unikt ska man åka till Werfen.

Testfamilj Österrike
Utsikten utanför isgrottan i Werfen 1 641 meter över havet.

Dinosaurieparken i Abersee.

St Wolfgang – En mycket pittoresk och vacker liten by som ligger vid sjön Wolfgangsee. Byn är nog mest känd för att operetten Vita Hästen utspelade sig i St. Wolfgang.

St Gilgen - Den här orten ligger också vid sjön Wolfgangsee. Vi åkte kabinbanan upp till Zwölferhorn som ligger på 1 522 meters höjd, det tyckte pojkarna var spännande. Det bjöds på en fantastisk utsikt över Wolfgangsee och de kringliggande sjöarna i Salzkammergut.

Utanför St Gilgen hittade vi en Dinosaurievärld. Lite dyr var den, men det är svårt att säga nej när man har två grabbar i "dinosaurieåldern" 7 år och 9 år.

Testfamilj Österrike
Kabinbana till berget Zwölferhorn från St.Gilgen 1 522m över havet.

Bad – Att bada är viktigt när man är på semester med barn, tycker jag. I Salzburgerland finns många fantastiska bad, såväl poolanläggningar som naturbad i sjöarna. En dag när det var lovat fint väder hela dagen, parkerade vi oss i solstolar (grabbarna i poolen givetvis) på Fuschlseebad. Ett ganska nyöppnat badställe i Fuschl am See.

En härlig dag bad på Fuschlseebad.

TIPS! Jag vill tipsa om några bra bad! Det första är Fuschlseebad som hade en ganska stor pool och en stor gräsyta där man kunde sola och spela fotboll. Det fanns även minigolf.

En rolig grej var att de hade en vattenrutschkana som gick ner i sjön. Lunch åt vi på restaurangen, kanske inte den bästa lunchen men ändå bra med tanke på att den serverades på en badanläggning.

Vi besökte även ett par andra bad i Salzburgerland som är värda att nämnas nämligen Alpen Therme och Felsen Therme i Gasteinertal. Vilka badanläggningar! Så stort, så rent och så roligt både för vuxna och barn.

Sommarrodel – En av sakerna som vi var ombedda att prova på vår testfamiljsresa var sommarrodeln i Fuschl am See. Tyvärr blev det aldrig någon test av denna sommarrodel. Den sura damen i kassan accepterade inte presentkortet vi fått för att testa banan, så vi åkte därifrån. Efter att vi fått kontanter från turistbyrån till ett par åk åkte vi dit igen. Den sura tanten var kvar och om möjligt ännu surare. Nu visade det sig att vi skulle sitta två på varje kälke eftersom barnen var för små för att åka själva = vi fick betala dubbelt upp. Det blev nästan 10 euro per kälke, per åk. Orimliga pengar! Det här var den enda dåliga service vi upplevde på två veckor.

Vi rekommenderar istället att man åker till Sommarrodel i Abentau, där finns en mycket häftigare variant av sommarrodel. Dessutom ingår det i Salzburgerlandkortet! Rodelbanan som är nästan 2 km lång startar på 1 200 meters höjd. En fartfylld och jättekul upplevelse för alla åldrar, då det är du själv som väljer hastigheten.

TIPS! Åk dit en garanterat regnfri dag (regnar det så stänger de). Planera en heldag eftersom det kan vara långa köer, och se till att vara där direkt när de öppnar på morgonen.

Testfamilj Österrike
Paus vid en svalkande bäck i högsommarvärmen.

Vandringen blev familjens starkaste och bästa minne! Jag tror att vandringen kommer för alltid att vara familjens starkaste gemensamma minne från resan. I min barndom vandrade jag mycket i alperna, men för Emil och Adam var detta helt nytt. Anders har vandrat i svenska fjällen, men blev helt betagen av att vandra i Österrike.

Vandringsleder runt berget Zwölferhorn vid staden S:t Giligen.

En dag följde vi med hotelletss ägare Andreas på en vandring. Vi var en grupp om 8 personer som gav oss i väg. Förutom Andreas var det två österrikare, Janne från Alingsås och vi fyra i min familj. Roligt med en så mixad grupp!

Andreas körde oss i hotellets buss cirka 10 minuter bort i dalen och en bit upp på berget. Vi började vandringen i en mysig lövskog där en fors slingrade sig vid sidan av oss.

Efter ca en timmes promenad sa Andreas att det fanns två alternativ. Att börja dra oss ner mot bussen, eller att fortsätta en timme upp till Zwölferhorns topp (den vi nådde med kabinen från St. Gilgen). Hela gruppen var överens, vi ville fortsatta uppåt!

En helt fantastisk vandring! Längs vägen passerade vi fäbodar med kor, hästar och får. Det är tufft att gå uppåt i en timme, och barnen var helt otroligt duktiga. Vi skojade och kallade dem bergsgetter för de verkade helt otröttliga. Det är viktigt att alla får hålla sitt tempo, vilket Andreas gjorde klart för oss från start.

Testfamilj Österrike
En "Alm" uppe på Zwölferhorn.

Större delen av vägen hade barnen sällskap med Janne, ett par hundra meter före oss andra. Stackars Janne var nog tröttare i öronen än i benen, med tanke på hur våra barn snackade. Väl på toppen fick vi en härlig belöning med österrikisk korv och en kall öl. Ni kan tro att den ölen smakade gott! Därefter började vandringen neråt. Man tror kanske att det skall vara lättare, det är ju neråt. Men oj vad vi fick hålla emot och bromsa.

Utsiktplats uppe på berget Zwölferhorn 1532 över havet.

Testfamilj Österrike
Fantastiskt landskap med fina vandringsleder som passar både barn och äldre.

Underbar natur med kor, hästar och får vid vandringslederna.

Hemma på hotellet fick vi ytterligare en belöning, bad i pool och bastu. Vilken härlig dag och vilka härliga vyer. Tack Andreas för att du gav oss denna upplevelse!

Testfamilj Österrike
Barnaktiviteter vid en "alm", bra för att ta en paus i vandringen samt fylla på med mat.

Fina lekplatser vid "almarna" som piggar upp barnen. Krafterna återkommer direkt!

Det är lätt att vandra i alperna med barn.
Detta var familjens första alpvandring, och det blev många fler vandringar under resten av semestern. Alla leder är märkta med svårighetsgrad (som skidpister) och beräknad tid.

Det finns massor av ”Almar” (så kallas fäbodar och restauranger) som man kan stanna och fika eller äta på.

Något som vi gillade med dessa var att nästan alla hade lekplatser för barn. Allt från en gunga, klätterställning till studsmattor, djur och konstgjorda bäckar där barnen kunde leka barfota.

På flera av ”Almarna” får man vara med och prova att baka bröd, kärna smör och göra ost.

Mer upplevelser och iakttagelser

När veckan i charmiga Salzkammergut och Fuschl am See var slut åkte vi till Dorfgastein i Gasteinertal (fortfarande i Salzburgerland). Här tillbringade jag många somrar och vintrar när jag var barn.

Testfamilj Österrike
Brödbakning för barn på en "alm".

Från hotell till lägenhet
Vi hade bott ”lyxigt” med serverad frukost och middag i en vecka. Nu skulle vi bo i lägenhet. Vi hyrde en lägenhet av familjen Schernthaner, samma familj som mina föräldrar alltid hyrt av. Vilket värdskap! Trots att det är över 20 år sedan vi sågs så minns de mig och min familj som om det var ett år sedan. Det blev ett kärt återseende med mamma Antonia och sönerna Kurt och Hans-Peter. Vi bodde i ett av familjens hus som heter Haus Antonia. Länk »

Smaka delikatesser
Att bo i lägenhet är annorlunda mot att bo på hotell. Är man som vi matlagningsintresserade får man chans att botanisera i delikatessdiskarna i de lokala ostaffärerna, slakterierna och bagerierna. Härligt! Vill man inte laga mat hemma finns det i varje liten by en uppsjö av restauranger och pensionat. Att ta med barn på restaurang är helt okej, nästan alla ställen har lekrum/hörnor eller lekplatser utomhus .

Vandring i Dorfgastein och Bad Hofgastein
Tänk att allt kan vara så lika men ändå så olika efter 20 år. Dorfgastein är en liten, mysig by, med bara ett par tusen invånare. Skidsystemet är väldigt stort och hänger ihop med Grossaltal på andra sidan alpen. Denna vecka gick i vandringens tecken, vi har vandrat i trakterna runt Dorfgastein och Bad Hofgastein. En vecka fylld av fantastiska vandringar, underbara vyer, vackra blomsterängar, god och vällagad mat!

Testfamilj Österrike
Underskön natur i hela Salzburgerområdet.

Enkelt att semestra här
Det är enkelt att semestra i Österrike, mycket fungerar på samma sätt som här hemma, men ändå är det nya upplevelser. Det är ju viktigt att allt fungerar när man reser med barn. Det har varit smidigt med hotell, lägenhet, hyrbil, hjälpsamma människor på turistbyråer osv. Österrike är rent och fräscht. Alla ställen vi besökt är välskötta - och viktigast av allt - man känner sig väldigt välkommen i Österrike.

Vad kostar det?
Nu tycker säkert många av er som läser att detta att det låter som en kostsam semester. Så nu drar jag lite priser för er: Prisnivån överlag är något lägre än hemma i Sverige. En vecka på 4-stjärnigt hotell med halvpension (frukost + middag på kvällen) kostar från ca 350 Euro/vuxen och hälften för barn. Att hyra en lägenhet för 4 personer kostar från 40 Euro/natt. En varmrätt som wienerschnitzel kostar drygt 10 Euro. Utflykter som grottbesök, sommarliftar och badanläggningar är dyra. Vårt tips är att ni köper ett "Salzburgerlandkort". Det kostar 43 Euro per vuxen (hälften för barn) och då ingår nästan alla utflyktsmål. Vi tjänade in vårt kort mer än tre gånger om.

Vi vill absolut till Österrike igen!
Tyvärr tar ju alla semestrar slut, även denna toppensemester. Fyllda med positiva upplevelser, frisk luft och energi beger vi oss hem till Stockholm igen. En sak är hela familjen överens om , hit vill vi åka igen! Närmast drömmer vi om att kasta oss ut i snövita pister. Kanske redan till vintern, hoppas det!

Hälsningar Barnsemesters testfamilj Johansson-Fernqvist

Testfamilj Österrike
Lite snö finns det fortfarande på topparna, över 2 000 meter över havet.