Längdskidor är roligt, och det kan man åka på tusentals ställen över hela landet. Här får du några bra tips att tänka på när du ska lära ditt lilla barn åka på längden.
Prata inte så mycket
Tänk på att små barn inte är mogna att ta emot muntlig instruktion på samma sätt som vuxna. Att lyssna, förstå ordens innebörd, veta var kroppsdelar, skidor och stavar finns, kunna komma ihåg en instruktion, det klarar man inte av förrän tidigast i 9-12 årsåldern.
Barn lär genom att härma, åka och ha roligt på sina skidor.
Barn lär genom att härma
Barn lär sig att åka och ha roligt på skidor framförallt genom sig egen fria aktivitet. De härmar kompisar och vuxna och prövar sin förmåga genom att praktiskt lösa problem på skidor i terrängen. De lär sig genom att upprepa, och de vill leka på skidor och lära sig mer och mer och mer.
Ta det i rätt ordning
En del barn behöver mer tid till att prova sig fram, andra kastar sig direkt ut för backen. Oberoende av ålder och mognadsnivå hos barnet kan du ha stöd av att tänka att skidlärandet ska gå i denna ordning.
En del barn behöver mer tid till att prova sig fram, andra kastar sig direkt ut för backen.
Barnet ska lära sig i denna ordning:
1. att ta av och på sin utrustning själv
2. att ramla och resa sig
3. att trampa runt på stället, göra sig liten och stor, glida fram och tillbaka, förflytta sig framåt, åt sidorna och runt.
4. att åka på slät mark utan stavar och med stavar
5. att åka utför och uppför
6. att svänga
7. att åka i omväxlande terräng
Bygg en skidlekplats med barnen
Med mycket snö kan ni göra en jätterolig skidlekplats. Banor, spår och slingor med teknik- och lekmoment är lätta att skapa i skogen, på ängen eller på skolgården. Till och med helt plana lekytor kan utvecklas till roliga skidleklandskap med hjälp av några spadar, koner, flaggor, rockringar, snöhögar, vallar och så vidare.
Gupp och roliga hopp!
Ta fram några spadar och låt barnen vara med och bygga gupp och roliga hopp! Ett bra tips är att göra ett skidlekområde med variationer, då blir det kul och utvecklande för barnen. De kan prova något enkelt till en början, se vad kompisarna klarar av, prova själv och uppleva att den sjuttielfte gången de försökte så gick det vägen. ”Titta mamma, jag kan!”