Gudfastsson-dagbok-del 8
Del 8: Thailand (Koh Muk)

Pär och Cecilia reser i Thailand just nu, följ deras resa!

Familjen Gudfastsson är i Thailand med barnen Clara och lille Svante. Läs deras reseberättelse, här är del 8.

charlie beach
Vårt hotell Charlie Beach Resort har den bästa frukost vi har varit med om, och de har eget bageri!

Longtailbåt till grannön Koh Muk

Nu är vi på Koh Muk, som ligger lite söder om Koh Hai. Resan hit var lite ostadig med sjögång. Vi fick åka longtailbåt ut till grannön Koh Ma för att hoppa på färjan där det var lä. När vi väl kom iväg guppade det ordentligt. Svante somnade, som vanligt... Sedan stannade färjan vid Emerald Cave där många ville simma in.

Vi har ett eget bageri!

Det är riktigt fint här. Vi bor på Charlie Beach Resort, kanske inte lika tjusigt som Fantasy på Koh Hai men mycket bra. Frukosten är bäst hittills, vi har eget bageri på hotellet. Helt underbart med nybakat bröd på morgonen.

Burr så kallt! Det är "bara" 29 grader i vattnet

Vi har solat och badat varje dag. Poolen ligger mycket vackert nästan ända nere vid havet. Vi tyckte att det var lite "kallare i vattnet" här på Koh Muk. En svensk kvinna vi träffade hade en termometer och mätte upp temperaturen i vattnet till 29 grader C.

Clara har fått öroninflammation

Alla pooler är inte så rena, och det har resulterar i att Clara tyvärr har fått öroninflammation. Jag och Clara fick åka moped bakom en chaufför till andra sidan ön där det finns en liten läkarstation. Efter en snabb titt i örat ordinerades antibiotika och örondroppar. Det är verkligen inte samma restriktioner för antibiotika som i Sverige.

Mopedturen var väldigt fascinerande. Vi passerade många hus och såg att även om huset bara är ett litet skjul finns det nästan alltid en TV. Efter bara två dagar börjar Clara må bättre även om det gör ont på nätterna.

pool
Pappa och Clara vid poolen. Här tillbringar vi många sköna och lata timmar varje dag.

Grottsimning i mörker

Idag var jag och Clara på utflykt till Emerald Cave. Det är en grotta som även är en tunnel in till en lagun. Man simmar ca 80 meter varav 40 i mitten i totalt mörker. Vår guide hade en liten lampa så att vi kunde se vart vi skulle simma.

Det var riktigt spännande och Clara klarade det hela galant, vi simmade och höll varandra i handen. När vi kom igenom tunneln var det en fin liten strand och mycket branta bergssluttningar rakt upp med mangrove åt alla håll. Det sägs att pirater gömt byten i grottan innan de forslade dem vidare till andra platser.

Djur som finns överallt

Cikador: På Koh Hai började det alltid tjuta runt klockan 18 varje dag. Det lät precis som en gasledning som stod och tjöt riktigt högt, eller någon typ av larm. När vi frågade berättade de att det var en Cikada. De höll bara på någon timme men ljudet var mycket irriterande.

Myggor: Cecilia var ute och tog en "mammadrink" med andra mammor en kväll på Koh Lanta. Det resulterade i 192 myggbett på ena benet! och nästan lika många på det andra, jag orkade bara räkna det första benet.

Eremitkräftor: De små kräftorna har blivit Claras favoritdjur här på Koh Muk! På kvällarna kommer de fram och barnen leker med dem, gör banor som de ska förflytta sig i. Jag vet inte om jag som NO-lärare ska tycka att detta är bra.

koh muk
Att simma i grottor och komma in till en undangömd strand, det är lika spännande som i sagorna.

esmerald cave
Stranden inne i Esmerald Cave, här kan man leka pirater på äventyr. För en gång fanns det pirater här.

Geckos: Ödlorna är Svantes favoriter. När han ska sova ligger han och tittar upp på alla fönster som vi har vid taket. Där kommer ofta Geckoödlor fram på kvällarna. Det är han mycket snabb att meddela oss om. Vi såg även en riktigt stor ödla igår, häftig.

I morgon åker vi till Koh Phi Phi

Det blir trevligt, och förhoppningsvis lite mer civilisation. Man blir ganska låst här ute på småöarna.