Planerar du att resa till USA nästa år är det en del saker som måste fixas i god tid.
Bland annat måste ni registrera er elektroniskt.
Sedan terrorattacken har USA vidtagit många åtgärder för att öka säkerheten. De nya reglerna för handbagage känner du säkert till. Du måste vara noga med att inte ha något olämpligt i familjens handbagage (vätskor, vassa saker och dylikt). Men det finns fler regler som ska följas till punkt och pricka. Annars riskerar ni att inte få gå ombord på planet.
Online-registrering innan avresa
Tidigare fick alla resenärer ett formulär ombord på planet, strax innan landning. Där ombads man svara på frågor om hälsa, eventuell kriminalitet med mera.
Numera krävs ett ESTA godkännande INNAN man går på planet. Man ska alltså registrera sig online, betala och vara godkänd senast 72 timmar innan avresa. Har du ett kriminellt register kan du nekas ETSA.
Läs mer om ESTA »
I de allra flesta fall godkänns man och får en bekräftelse direkt, men om ansökan inte blir godkänd måste resenären vända sig till den Amerikanska ambassaden. Registreringen är giltig i två år och gäller för ett obegränsat antal resor.
Kan vägras gå ombord
Du har ansvar för att ha genomfört en godkänd elektronisk registrering senast 72 timmar före avresan. Den som inte gjort detta släpps inte ombord på flyget.
Vem måste registrera sig online?
Regeln gäller alla affärsresande och turister från 27 länder, bland annat Sverige och de flesta länder i Västeuropa. Resande från länder med visumkrav behöver inte registrera sig. Kontakta Amerikanska ambassaden i Stockholm om du har frågor.
Lilla Matilda sover gott på planet till New York. Ska du flyga långt med ett litet barn kan du boka en basinett så att babyn kan ligga ner. Skönt både för dig och babyn.
Har hela familjen maskinläsbara pass?
Alla i familjen måste ha de nya maskinläsbara passen, även barnen. Barn kan alltså inte längre resa visumfritt på föräldrars pass utan måste ha ett eget maskinläsbart pass. Era pass måste vara giltiga minst sex månader efter avslutad resa. Personer utan ett giltigt maskinläsbart pass kan få böter på upp till 3300 dollar!
Dubbelkolla bokningen
Uppgifterna i bokningen måste överensstämma med uppgifterna i passet. Har du mellannamn är det viktigt att det är det namn som står först i ordning är namnet på biljetten, oavsett vilket namn som är ditt tilltalsnamn.
Adress till första natten i USA
Vid ankomst ska du kunna redogöra för var du ska spendera din första natt i USA. Ex hotellets namn, adress och telefonnummer.
Tips! Lägg in viktiga nummer i mobilen
"Äh, det händer inte oss", är lätt att tänka. Men om ni blir rånade, råkar ut för en trafikolycka eller något annat dramatiskt händer er i USA och ni behöver hjälp från ambassad, konsulat eller alarmcentral. Då är det skönt att ha rätt nummer i mobilerna.
Sveriges ambassad, Washington
+1 202 467 2600
Los Angeles konsulat
+1 (310) 445 4008
New York konsulat
+1 (212) 583 25 50
Alarmcentraler
Varje försäkringsbolag är anslutet till en alarmcentral. Ta reda på vilken som gäller för din familjs försäkring.
Euro-Alarm, +45 70 10 90 50
Europ Assistance, +46 8 58 77 17 00
Gouda Alarmcentral, +45 33 15 60 60
SOS International, +45 70 10 50 50
TrygVesta Alarm, +46 77 575 01 00