Tältsemester i Europa

Läs om Familjen Svensons Bil- och campingsemester i Europa

Familjen Svensson har varit ute på ett riktigt äventyr i sommar. Läs deras reseberättelse, kanske får du lust att resa med din familj nästa sommar?

Bil och campingsemester i europa
Familjen består av mamma Mimmi (som tog bilden), pappa Pelle, Viktor (10 år) och Julia (6 år).

I tre veckor bilade familjen runt i Europa och bodde i tält på olika campingplatser.

Mamma Mimmi berättar:

Vi är en familj från Uppsala som har varit ute på ett riktigt äventyr denna sommar!

Under tre veckors tid bilade vi i Europa; Holland – Frankrike – Schweiz – Österrike - Italien och Tyskland. Under resan bodde vi i tält på campingplatser av skiftande karaktär och kvalité.

Vi planerade tillsammans
Alla i familjen fick komma med önskemål om sevärdheter och besöksmål. Sen satte sig pappa framför datorn och Googlade fram all information vi behövde.

Bil och campingsemester i europa
På kanalbåtarna i Amsterdam  upplever man staden som bäst. Viktor gillade kanalhusen.

Så bar det iväg!

Bilen var fullpackad med diverse nödvändigheter och förnödenheter: DVD-spelare, filmer, Nintendo-DS spel, tält, torrbasvaror, gasolkök, kastruller och tusen saker till...

Första campingstoppet var Råå Camping i Helsingborg, här blev det premiäruppsättning av det nya 5-manna tältet med två sovrum. Det gick galant!

Långa etapper i början och slutet av resan
Vi valde att inleda och avsluta resan med en del långa etapper för att kunna stanna fler nätter och ta det lugnare däremellan.

Dag två tog vi oss över till Helsingör, vidare genom Danmark till Rödby och färjan över till Puttgarten för att slutligen komma fram till Amsterdam.

Bil och campingsemester i europa
Nästan som att ha träffat Robbie på riktigt!

Vi turistade i Amsterdam

På Gaasper camping en bit utanför Amsterdam slog vi upp vårt tält. Det är en jättefin och trevlig campingplats. Vi stannade några dagar och passade på att ta pendeltåget in till Amsterdam och turista lite.

Det blev kanalbåtar, Madame Tussauds och lite shopping. Viktor hade bestämt sig för att köpa en souvenir på varje ställe vi stannade på och i Amsterdam blev det en liten väderkvarn och ett karakteristiskt kanalhus.

Nästa stopp – Paris!

I Paris och stannade vi fem nätter på en camping i Boulogner-skogen. Den campingplaten hamnar tyvärr längst ner på vår rankinglista.

Från campingen tog vi bussen till en Meterostation och därifrån åkte vi sedan oss runt i Paris med det smidiga tunnelbanenätet.

Bil och campingsemester i europa
Ett besök på Euro Disney hann vi också med. Det är en jättefin och fräsch upplevelsepark med en fantastisk parad där många Disneyfigurer medverkar. Det blev en lyckad dag, det bästa var nog delen med Pirates of the Caribien.

I Paris tar man sig lätt fram med hjälp av det smidiga tunnelbanenätet. Här besöks Louvren.

Sacre Coeur, väl värt ett besök.

Bil och campingsemester i europa
Det är mysigt att flanera i Luzerns gamla stad. Det blev bland annat ett besök på Kappelbrügge

ByernMünchens hemmaarena! Det besöket var ett av Viktors önskemål.

ByernMünchens hemmaarena igen. Men här på Legoland i Tyskland,

Bil och campingsemester i europa
Vi var nyfikna på om legoland i Tysklans var lika fint som det i Danmark - Det var det!

Under våra dagar i Paris passade vi på att besöka bland annat Notre Dame, Eiffeltornet, Sacre Coeur och Triumfbågen.

Vi besökte också Svenska Institutet i Paris, en jättefin byggnad! Här finns ett café som drivs av svenskar och vi fikade svenskt kaffe med mjölk och kanelbullar – mums!

Vi hade dessutom turen att besöka Paris under Frankrikes nationaldag och det var mycket fyrverkerier, parader och människor!

Schweiz, dyrt att turista i

Nöjda med Paris bar det iväg mot nästa tältstopp som var Luzern i Schweiz vilket vi i efterhand kan tycka var ett väldigt dyrt land att turista i.

I Luzerns gamla stad flanerade vi runt en dag och kikade på Kappelbrügge, en gångbro i trä över floden Reuss som rinner genom Luzern. Bron är från 1700-talet och finns med på UNESCO´s världsarvslista. Viktor köpte en Suisse army knife med sitt namn ingraverat. Mycket bra souvenir tycker pappa.

Från Luzern till Innsbruck

Efter två nätter lämnade vi Luzern och åkete vidare till Innsbruck i Österrike. Strax utanför Innsbruck finns en camping som heter Natterer som visar sig vara jättefin. Det är en camping Resort som ligger i platåer runt en liten sjö. Här finns det fullt med aktiviteter för både barn och vuxna: det ordnas fotbollsmatcher, beachvolleyboll, skattjakt, skogsäventyr och annar roligt. I sjön finns det mycket badaktiviteter i form av vattenruschbanor, surfbrädor, hoppborg och studsmatta.

Dagsutflykt till Italien

Från Innsbruck passade vi också på att ta en dagstur till Bolzano i norra Italien. Det är en jättevacker stad omgiven av snöklädda berg, fina små torg, frukt- och grönsaksmarknad och pittoreska pastarestauranger (på en av dem intog vi en fantastiskt god middag!).

Anledningen till att vi tar oss till Bolzano är ismannen Ötzi. Viktor har läst om en man, Ötzi, som hittades 1991 i alperna mellan Österrike och Italien, 96 meter in på den Italienska sidan. Ötzi är daterad till 3300 år f. Kr. I Bolzano har man byggt upp ett museum bara för denna isman. Vi köade ca 1 timme för att komma in och det var det absolut värt!

Mössor på i Zell am Ze

Efter ytterligare två nätter i Innsbruck med fotboll och bad på dagarna beger vi oss till Zell am See.
Campingen ligger vackert vid Zell-sjön. Här finns fina sällskapsrum och lekrum för barnen med klättervägg, bollhav och TV-spel, restaurang och shop.

Dagsutflykter i stället för bad och vandring
Vi hade planerat att bada och åka linbana till någon topp för att sen vandra ner, men vädret var inte riktigt med oss. Vi gjorde istället några dagsutflykter, bl.a. till Badgastein där vi badade i radonkällor i badhuset Felsen Therme. Ett jättefint badhus med vatten-rutschkanor, vattenfall, utomhuskällor och en bra lunch restaurang där barnen åt varsin lyxig glass-efterrätt.

En annan dagsutflykt blir till Ober Salzberg. Här finns bland annat Hitlers Örnnästet och ett museum som killarna besökte, vi tjejer väntade utanför. Killarna gick också in i bunkersystemen vid Hotell Türk.

En av dagarna tog vi en tur in till tur in till Zell am See centrum, och hyrde en trampbåt och gav oss ut på Zell-sjön. Det var riktigt mysigt.

I Zell am See fick barnen användning för mössorna som vi packat ner. Det blev ganska kallt på nätterna och en natt snöar det uppe i bergen och på morgonen hör vi pistmaskinen på uppe på Kaprun-området (!). Vi vuxna funderade på sommar-skidåkning som är fullt möjligt i alperna, men blev nedröstade av barnen.

Ett stopp i München på vägen till Günsburg i Tyskland

Efter Zell am See begav vi oss till Günsburg i Tyskland. Vi stannade till i München och besökte Allianz Arena, Bayern Münchens hemma arena.

Detta besök hade Viktor längtat efter och han passade på att köpa ett helt matchställ med strumpor, shorts och tröja med Müller tryckt på ryggen. Mycket nöjd kille!

Väl i Günsburg hittade vi återigen en fin camping vid en vacker sjö.

Legoland i Tyskland
Vi har tidigare besökt Legoland i Danmark och var nu nyfikna på Legoland i Tyskland som visade sig vara minst lika bra. Vi stannade länge, tittade på de olika LEGO landskapen och åkte i attraktionerna tills vi var nöjda.

Nästa dag packade vi ihop och begav oss till sista tältstoppet på turen – Lübeck.

Hemlängtan

I Lübeck hade vi tänkt bada och sola några dagar längs den fina kusten. Men solen lyste med
sin frånvaro och efter en natt i Lübeck längtade vi hem. Sagt och gjort – vi packade ihop och körde 93 mil hem till Uppsala.

Det blev en mysig färd hem med två färjeturer och middag på en vägkrog i Sverige där Julia undrar om de förstår svenska? Mycket skönt tycker hon, när hon får ett ja till svar.

Barnen har skött sig fantastiskt bra under hela resan, över förväntan. Tack familjen för en spännande och upplevelserik resa som jag hoppas inspirerar andra familjer till äventyr.

Här är några tips och råd:

Viktiga saker att tänka på när man planerar resan:

• Campingplatser med pool eller närhet till badsjö
  • Dagsetapper
  • Vägtullar
  • Försäkringspapper

Så här fixade vi maten under resan
Frukost handlade vi alltid på campingshopparna på morgonen. Färskt bröd, yoghurt, ägg, marmelad, pulverkaffe, juice samt nåt pålägg som åts upp till frukosten då vi inte kunde spara kylvaror. Kylväskan fungerar mest som skafferi av torrvaror. Man kan ”byta” kylklampar eller be att få frysa in dem man har, men det blir lite meckigt.

Luncherna köpte vi på lunchställen under dagen.
Middagarna däremot, försökte vi nästan alltid tillaga på gasolköket vid tältet. Det blev en liten sport för oss att hitta på en god och samtidigt enkel middag. Ibland inhandlades ingredienserna i campingshopparnas smala utbud och ibland på en större mataffär i närheten. Vi tog med oss några engångsgrillar som kom väl till pass.

Vad kostar det att campa?
En campingnatt kostar mellan 200-500 SEK för fyra personer med bil och medium tält. De flesta campingar tar betalt per person, per bil och stort eller litet tält samt el-plats om man önskar det. På vissa ställen får man köpa till duschpoletter och på andra ingår varm dusch. Alla ställen vi campar på har en campingshop där man kan handla frukost och lite annat. Många har också någon form av restaurang.

Hur funkar det för barnen?
Barnen har lätt att hitta kompisar på campingarna. Fotboll spelas ju på samma sätt i alla länder och behöver inte så mycket prat.
Viktor har under resans gång samlat på sig en del kompisar; Christian från Schweiz, Pao från Barcelona (skall bli mail-kompisar), Eskar från Danmark, Jesper från Huddinge. Lillasyster Julia är lite blygare men Eskars lillasyster Kaija fungerade bra.