Testfamilj Legoland + Lalandia

Testfamiljsresa till LEGOLAND och Lalandia Billund

Lalandia öppnade en anläggning tillsammans med LEGOLAND i Billund förra våren. Barnsemester ville förstås veta mer - och skickade ut en testfamilj.

Började semestern dagen innan
Vi skulle åka med Stena Line ifrån Göteborg tidigt på morgonen. Eftersom vi bor en bit bort (nere i Kristianstad) valde vi att övernatta på hotell i Göteborg. Då var vi på plats i god tid innan färjan skulle segla, och behövde inte stressa. Härligt!

Snabbstopp i Ullared
På vägen från Kristianstad till Göteborg saknade Jonna en sago-CD att lyssna på i bilen under resan. Därför stannade vi i Ullared, där hon fick sin sagoskiva. Det är oerhört svårt att göra ett snabbstopp i Ullared. Allt är så billigt! Men vi blundade för alla fynd, sprang in och sprang ut. Då gick det :)

Åkte Stena Line Göteborg-Fredrikshamn
Efter en god natts sömn på hotellet åkte vi med Stena Lines färja. Det tog 3 timmar från Göteborg till Fredrikshamn. Vi besökte Tax-Freebutiken där det finns godis, kosmetika och liknande "resa-på-semester-produkter".

Tips 1: Ta med lite underhållning till barnen, så känns överfarten kortare. Har ni en bärbar DVD med er i bilen kan ni ta med den upp i färjan. Vid sofforna finns eluttag.

Tips 2: Det är 21 mil från Fredrikshamn till Billund, så en kylväska med lunch/fika och drickor är trevligt och smart att ha med sig.

Födelsedagsfirande i stugan
Jag (mamman i familjen) fyllde år på resan, och det firade vi med en födelsedagstårta som vi köpte i ett bageri inte alls lång från stugbyn. Trevligt att det finns sådana butiker så nära!Min man och våra barn sjöng och gav mig fina födelsedagspresenter. Senare på kvällen blev jag firad igen, när vi åt vi på en pizzeria inne i Billund city.

Nybakade frallor på morgnarna
På morgonen vaknade vi av ett flygplan som susade över stugan. Vi steg upp och köpte goda frallor på Supermarket. Jag älskar nybakat bröd, det är verkligen vardagslyx!

Vi bestämde oss för att lägga denna dagen på äventyrsbadet eftersom vädret var dåligt. Inne på äventyrsbadet märker man ju inte av rusk. Där är det alltid varmt, både i luften och vattnet.

Oj, vilket stort bad!
Badet var jättestort. Större än vi hade förväntat oss. Det positiva med ett så stort äventyrsbad är att det finns mycket att göra, och det är ju roligt för barnen. Det negativa är kanske att det inte blir så mysigt. Men det verkade inte vår store pojke Christoffer bry sig om. Han sprang omkring och hade hur kul som helst! Han åkte vattenrutschkanor och provade allt som fanns att göra. Strömkanalen där man kunde flyta fram på gummiringar var en favorit. Den stora bad- och lekställningen var också mycket populär.

Mat och glass
Inne på badet fanns restaurangen "Templet" där man kunde äta asiatisk mat. Det fanns även sandwich och pizza. Glasskiosken gillade vi - där blev vi stamkunder. Det var så varmt inne på badet och när solen ibland strålade in blev det ännu varmare. Det kändes nästan som en solsemester. Och då behöver man glass!

Bra badrum i stugan
När vi kände oss nöjda med badandet åkte vi tillbaka till stugan igen. Det fanns visserligen duschar på badet, men vi föredrog att duscha i stugan i lugn och ro i stället. Det är skönt att ha duschtvål, schampoo och rena kläder kvar i stugan. Man har ju så mycket att bära på ändå.

Monky Tonky Land
Nästa dag var barnen nyfikna på Lalandias Monky Tonky Land, ett slags inomhuslekland med olika aktiviteter. Där kan man lätt lägga ett par timmar. Det finns ett legorum, de kan klättra i klätterträdsdjungeln, gräva efter guld, köra månbilar och få gjort en ansiktsmålning. Personalen kokar karamellsmet på fasta tider, och när smeten svalnat får barnen kluttar som de kan forma till småkarameller eller sätta på pinnar och skapa egna godisklubbor. Kul! På första våningen finns ett mjukt lekrum för de yngsta barnen, helt ifred från de stora barnen.

Äventyrsgolf, bowling och annat kul
Christoffer ville prova på att spela äventyrsgolf. Där fanns även bowling, men Christoffer bowlar hemma på fritiden så vi hoppade över det där.

Kvällsmys med tända ljus
På kvällen valde vi att laga egen mat i stugan. Köket i stugan var ju fint med spis, ugn, mikro och alla redskap vi behövde. Sedan kunde vi sitta och spela spel, mysa med snacks och tända ljus.

Jippie, nu ska vi till Legoland!
Nästa dag var det dags att checka ut från Lalandia. Utcheckningen var klockan 10.00. Kanske lite tidigt för en barnfamilj. Men å andra sidan kom vi upp i tid och till vårt efterlängtade besök på Legoland. Det var fantastiskt att se allt byggt av Legobitar. Vi promenerade omkring en stund och bara tittade. Men redan efter en timme i parken började det regna. Vilken otur!

Shoppade i Legos shop
Vi gick in i deras coffeehouse och tog en fika och hoppades att det snart skulle sluta att regna. Men vi hade tyvärr inte turen på vår sida denna gång. Vi bestämde oss för att shoppa i legoshopen. Där fanns mycket att välja på. Både kläder, leksaker och massor av andra prylar på temat Lego.

Legolands karuseller
Vi var här på Legoland i månadsskiftet april/maj. Då är det inga särskilt långa köer och allt flyter på bra. Men mitt i sommaren däremot, då kan de mest populära karusellerna ha väldigt långa köer. Ett bra tips till familjer som ska åka dit under högsäsong är att köpa Quick Pass på Legolands hemsida innan ni åker. Du kan alltså boka era åkningar i de allra mest attraktiva karusellerna redan innan resan. Då går ni förbi köerna. Bra, eller hur?

Tips

• Köp/hyr/låna en takbox. Den rymmer massor av saker, och ger er god komfort inne i bilen. Man sparar otroligt mycket plats.
  • Ta med mediciner. Men småbarn får man alltid vara beredd på febertoppar och snuviga näsor.
  • Underhållning. Ta med sago-CD, bärbar DVD och böcker. Och så sällskapsspel till stugan.
  • Ta med Barnsemesterkortet! Du får kraftiga rabatter både på Lalandia och Legoland. Man får till exempel GRATIS entré för ett barn (värde cirka 330 svenska kronor) på Legoland bara genom att visa Barnsemesterkortet!
Läs mer om rabatterna

Vad kostar det?

Fler medlemmar skriver reseberättelser från Legoland och Lalandia:

"Titta, jag är strålande glad! Vi trodde aldrig att vi skulle ha chans att bli Barnsemesters testfamilj - men det blev vi. Vi fick testa Lalandias nya anläggning i Billund i Danmark, granne med LEGOLAND.", berättar Pernilla.

"Vi bor i Kristianstad och körde bil till Göteborg för att åka med en av Stena Lines färjor till Danmark."

"Lalandias stugor är stora och smart planerade tycker vi. De är ju nybyggda så det är klart att de känns extra fräscha då. Allting i och kring stugorna är anpassat för oss barnfamiljer."

Vi gratulerar, vi gratulerar..hurra!
"Jag bokade in oss på min födelsedag, så vi ordnade lite födelsedagsfirande i stugan. Vi åt en dansk tårta från det lokala bageriet. Gott!"

"Badet på Lalandia var STORT. Större än vi hade förväntat oss. Det fanns både babypooler med lekredskap och rutschkanor för stora barn och vuxna."

"Här badar pappa med barnen. Vädret var dåligt, men det spelade ju ingen roll här på Lalandia. Det är skönt med ett semestermål där man inte är beroende av vädret."

"Christoffer gillade strömkanalen där man flyter fram på gummiringar."

"Vi fick även gå in på Legoland, det var roligt! Här kunde vi se miljöer inspirerade av riddare, vildavästern, pirater/sjörövare med mera. Allt var byggt av LEGO. Det imponerade inte enbart på barnen, utan även på oss vuxna."